Der Vogelflug

In 1889 publiceert Duitser Otto Lilienthal (*1848) zijn beroemde boek ‘Der Vogelflug als Grundlage der Fliegekunst’. Vanaf 1891 maakt hij, hangend onder een zelf gemaakte grote vleugel, zo’n 2500 zweefvluchten vanaf een heuveltje in Lichterfelde, bij Berlijn. Zijn experimenten veroorzaken uiteindelijk zijn dood op maandag 10 augustus 1896.

Zweefvlucht vanaf een heuvel in Lichterfelde, fotograaf onbekend
Zaterdag 29 juni 1895
Afb. 6-3

 

Amerikanen de gebroeders Wilbur (16/4/1867-30/5/1912) en Orville (19/8/1871-30/1/1948) Wright, in Dayton, Ohio fietsenmakers van beroep, worden geïnspireerd door een foto van Otto Lilienthal met zijn zweefvlieger. Zij trekken voordeel uit diens wetenschappelijke studie van de techniek van het zweefvliegen. Ze doen een groot aantal proeven met zweefvliegtuigen en bedenken daarbij een oplossing voor het probleem van de voortstuwing, een motor.

Ook hun landgenoot professor Samuel Pierpont Langley, secretaris van de semi-staatsinstelling het Smithsonian Institution in Washington, doet vliegpogingen. Hij krijgt van de Amerikaanse regering subsidie om een bemand vliegtuig te bouwen. Op 8 december 1903 wordt zijn ‘Aerodrome’ voor de tweede maal gekatapulteerd vanaf een op de Potomac-rivier bij Washington gelegen woonschip en duikt wederom, direct na het loskomen, voorover in de rivier. De proeven met het geheel vernielde vliegtuig van Langley, waaraan $ 70.000 is besteed, zijn volkomen mislukt.

Slechts negen dagen later, op 17 december 1903 10:35 uur, begint het grote avontuur van de luchtvaart werkelijk wanneer Orville Wright, jongere broer van Wilbur, in de duinen van Kill Devil Hills te Kitty Hawk, North Carolina, V.S., met een tweedekker Flyer I waarin zij een door hun enige employé Charles E. Taylor ontworpen 12 pk-motor hebben gebouwd, 36,50 meter aflegt, een vlucht van 12 seconden verwezenlijkend. Deze historische ‘sprong’ is officieel de eerste gecontroleerde vlucht van een vliegmachine ’zwaarder dan lucht’.

Opzienbarende foto van de eerste gemotoriseerde vlucht op 17 december 1903
Afb. 6-4