Eerste vliegles

In de aanvang van het vorige hoofdstuk is beschreven hoe Charles de Lambert zich volledig aan ‘glijboten’ wijdde. Hij is eveneens geïnteresseerd in luchtscheepvaart en in de mechanische vlucht. Enthousiast geworden door de veelbelovende resultaten van de gebroeders Wright kan zijn geloof in de toekomst van de luchtvaart dan ook alleen worden aangetoond door zijn eerste vliegles van 12 minuten van Wilbur Wright in Le Mans op 28 oktober 1908 nadat hij reeds op 28 september 1908 6 minuten en 15 seconden mag meevliegen. Charles de Lambert is overigens één van de 43 passagiers – waarbij de 109 kilo wegende Léon Bollée – die in Camp d’Auvours in het kader van ‘commerciële strategie’ een vlucht mogen meemaken.

Twee dagen later maakt ‘dekselse’ Henri Farman de eerste nonstop luchtreis van Bouy ‘Camp de Châlons’ naar Reims. Landing bij de kelders van Champagne Pommery na 27 kilometer in 20 minuten. In een advertentie van Les Frères VOISIN is te lezen dat Henri Farman “sur son vieil aéroplane VOISIN s’est envolé par-dessus les bois, les routes, les villages, les cours d’eaux, les voies ferrées à 100 mètres de hauteur”.

 

Eerbetoon aan Henri Farman bij een rotonde in Reims door middel van een  
paneel en een vliegtuigvleugel waarop een vliegende man van geroest koper
schepping van William Noblet ingewijd 14 juni 1997
vrijdag 31 maart 2006
Afb. 6-13
Afb. 6-14

Eerbetoon aan Wilbur Wright aan het begin van de straat (de tunnel) in Le Mans
dinsdag 8 juli 2008
Afb. 6-15

 

Icarus monument aan Wilbur Wright, aan alle pioniers en aan de slachtoffers
van de luchtvaart
creatie van beeldhouwer Paul Landowski op Place des Jacobins in Le Mans    
onthuld 17 juli 1920
dinsdag 8 juli 2008
Afb. 6-16

 

Op 17 november 1908 houdt Charles de Lambert voor de eerste keer de stuurknuppel vast. Winterse omstandigheden verhinderen eind 1908 de opleiding van de piloten in Le Mans. Bovendien verbiedt militaire strengheid Wilbur Wright soms te vliegen vanwege schietoefeningen. Cannes, Hyères, Bordeaux stellen spontaan voor hem te ontvangen. Ook de inzet van lokale ‘lobbyer’ Paul Tissandier doet de balans doorslaan ten gunste van Pau, gelegen, in een milder klimaat, aan de voet van de Pyreneeën. Na, als het ware alle voorbereidend werk door en in Le Mans, wordt Wilbur Wright ‘alles’ aangeboden en hij zal in Pau ook een comfortabeler verblijf  hebben namelijk in het Grand Hotel Gassion.

Afb. 6-17