Uitbundige vervoering

In ons tijdperk van supersonische jets en ruimtevaartuigen kan men bijna niet de verbazing en daarna de uitbundige vervoering die zich meester maakt van heel Parijs op die gedenkwaardige dag en de weken die volgen, bevatten. De volledige pers viert deze ongelooflijke gebeurtenis. “Voor de eerste keer” schreef een journalist “heeft een vliegtuig Parijs overvlogen, spottend met de omheining, met de stedelijke accijns, met de hindernissen van de hoofdstad zoals metrogangen”.

In het clubhuis van de ‘Société d’Encouragement pour la Locomotion Aérienne au moyen d’appareils plus lourd que l’air’ (‘Maatschappij ter Aanmoediging van de Luchtscheepvaart door middel van toestellen zwaarder dan lucht’) wordt de Lambert aangeraakt, gevierd, omhelsd, ontvangen door Orville Wright die uit de trein vanuit Berlijn stapt waar hij een demonstratie heeft gegeven. Ene heer Dussaud brengt een hartverwarmende toast uit in aanwezigheid van de heren Michel Clémenceau, directeur van Société ARIEL (verkoopmaatschappij ven de Wright vliegtuigen met school in Port-Aviation) en Géo Tharel, een van de directeuren van de ‘Compagnie Générale de Navigation Aérienne C.G.N.A.’ (financiële maatschappij die de Wright brevetten in Frankrijk heeft gekocht).

Dezelfde avond, losgerukt van zijn familie, nog niet ontdaan van zijn vliegenierskleding, is hij naar het banket geleid, dringt men bij hem aan over zijn heldendaad te vertellen en verklaart hij vervolgens: “Ik ben verlegen, werkelijk zéér verlegen, ik heb nog nooit in het openbaar gesproken, u vraagt me hetgeen ik gedaan heb, welnu ik heb een toestel in orde gebracht, en wanneer men een goed toestel heeft dat goed in orde is, heeft men er zeker vertrouwen in en is het niet moeilijker meer een ronde boven Parijs te maken en om de Eiffeltoren heen te vliegen dan om de ronde boven een vliegterrein te doen en ik beken dat het applaus dat me begroette bij mijn terugkeer in Juvisy en de manifestatie die ik bij mijn entree heb ontvangen, zijn werkelijk in onevenredigheid met datgene dat ik heb gedaan. Er was geen wind, ik ben heel zachtjes opgestegen, ik heb de Eiffeltoren als richtpunt genomen en ik ben er recht opaangevlogen, toen ik er omheen ben gegaan heb ik wat moeite gehad mijn route terug te vinden, maar de Seine heeft me geleid, daarna heb ik in de verte een grote witte watertoren opgemerkt en ik ben er recht op afgevlogen, ik geloof dat ik 600 meter heb bereikt”.

De wereld is verbijsterd over deze heldendaad. De ‘Aéroclub de France’ kent Charles graaf de Lambert terstond haar Grote Medaille in Goud toe en in de dagen erna wordt hij Ridder van het Legioen van Eer. Men fotografeert hem in gezelschap van Gustave Eiffel, daarna met zijn echtgenote, ministers, aan de besturing van zijn Wright toestel.

Maandag 18 oktober 1909
Charles graaf de Lambert wordt gelukgewenst door Gustave Eiffel
Afb. 7-27

Belle performance du Comte de Lambert 
notre photographie représente le Comte de Lambert aussitôt son atterrissage,
après son bel exploit
Mooie prestatie van graaf de Lambert
onze foto laat graaf de Lambert zien dadelijk na zijn landing,
na zijn mooie heldendaad
Afb. 7-28